Tenniksen Strategia 2024: Tapahtumat

17.12.2020  |  18:41  |  Seurat

Tenniksen strategian 2024 ydintoimintoja on esitelty läpi viikon. Viimeisenä on vuorossa tapahtumat, joka tulee uutena kokonaisuutena strategiaan. Tapahtumiin on viimeisten vuosien aikana kiinnitetty enenevissä määrin huomiota ja niistä saatujen hyvien kokemusten kautta nousi kokonaisuus myös uuden strategian ydintoimintoihin.

Voit lukea lisää muista ydintoiminnoista oheisista linkeistä: kilpailutoiminta | valmennustoiminta | seuratoiminta.

TENNIKSEN STRATEGIA 2024 (KOKO VERSIO, PDF)
TENNIKSEN STRATEGIA 2024 (YHTEENVETO, PDF)

”Tapahtumat ovat olleet merkittävässä asemassa tenniksen kiinnostavuuden kasvattamisessa.”

Tapahtumat on nostettu siis ensimmäistä kertaa yhdeksi ydintoiminnoista. Tapahtumien tavoitteena on olla tuottavia, lajin tunnettuutta ja näkyvyyttä kasvattavia sekä alustoja uusille kansallisille ja kansainvälisille yhteistyökumppanuuksille. Tapahtumat täyttävät katsomot paikan päällä, kasvattavat suosiota etäseuraajien keskuudessa, herättävät keskustelua, sitouttavat osallistujia ja niitä muistellaan vielä pitkänkin ajan kuluttua.

Tapahtumatoiminnan kannalta keskitytään huipputenniksessä erityisesti aikuisten maaotteluihin sekä ATP Challenger – ja ITF-ammattilaisturnauksiin. Tennisliitto on tehnyt myös päätöksen olla tukemassa suoraan taloudellisesti merkittävällä summalla Challenger-kilpailuita sekä tulevaisuudessa mahdollisesti järjestettäviä naisten korkeamman tason turnauksia. Myös tukea seurojen suuntaan kanavoidaan viestinnän ja markkinoinnin kautta.

– Suomalaisen huipputenniksen kannalta on erittäin hieno asia, että tapahtumat on nostettu osaksi tenniksen strategian ydintoimintoja. Kotimaisille pelaajille Suomessa pelattavat ammattilaiskilpailut ja maaottelut ovat vuoden ehdottomia kohokohtia. Kotiyleisön tuki on harvinaista herkkua pääosin ulkomailla kiertäville kärkipelaajillemme ja sen merkitys on näkynyt huippusuorituksina niin naisten kuin miestenkin puolella. Suomi – Itävalta Davis Cup -ottelussa rikotut yleisöennätykset, Tali Openin loppuunmyyty finaalipäivä viime vuonna sekä katsojamääriä vuodesta 2019 vuoteen 2020 merkittävästi kasvattanut Fed Cup -tapahtuma paljastavat esimerkkeinä sen, että huipputennistapahtumilla on tilausta ja paikka myös laajemman tennisyhteisön sydämessä, kommentoi tapahtuma- ja huipputennispäällikkö Roope Kailaheimo

Suomessa on kuluneiden kahden vuoden aikana järjestetty kaksi naisten maajoukkueen kotiturnausta sekä miesten maajoukkueen tapahtuma Espoo Metro Areenalla. Maajoukkuetapahtumien onnistumiset ja elämykset ovat tuoneet tenniksen lähemmäs kuluttajia sekä luoneet mahdollisuuksia markkinoida lajia tehokkaammin. Maaotteluiden lisäksi hyviä kokemuksia on myös kansallisista joukkue- ja turnaustapahtumista, TEHO Sport Tennisliigasta ja Finnish Tourista. Tapahtumien osalta on tavoitteena kasvattaa kävijä- ja seuraajamääriä (paikan päällä ja etänä), lisätä medianäkyvyyttä ja kasvattaa tapahtumien taloudellista tulosta.

– Tapahtumat ovat olleet merkittävässä asemassa tenniksen kiinnostavuuden kasvattamisessa. Saatu palaute on ollut erittäin positiivista ja se on näkynyt myös viestintäkanavien analytiikassa sekä ansaitussa mediassa. Tenniksen tunnettuuden kasvattamisen kautta pääsemme tenniksen kuluttamisen lisäämiseen. Kuluttamista ovat esimerkiksi tenniksen pelaaminen ja katsominen sekä seuraaminen televisiosta Ruudun tai Eurosportin kautta. Tällä hetkellä tennistä voi seurata ja kuluttaa enemmän kuin koskaan aiemmin. Laji elää noususuhdannetta, hyviä asioita tapahtuu monella eri rintamalla – aina seura- ja hallitoiminnasta huippu-urheiluun, sanoi viestintä- ja markkinointipäällikkö Jarno Tiusanen.

Merkittävässä asemassa on myös vuosittain järjestettävä Tennisgaala, joka on kuluneiden vuosien aikana vakiinnuttanut paikkansa tenniskalenterissa vuoden päätöstapahtumana. Tapahtuma järjestetään yhteistyössä Suomen Tenniksen Tukisäätiön kanssa, jonka tehtävänä on kerätä varoja junioreille, palkita vuoden parhaita sekä koota tennisyhteisöä juhlimaan päättyvää tennisvuotta. Viimeisimmät vuodet on Tennisgaala ollut loppuunmyyty ja siihen tähdätään jatkossakin – lisäksi gaalatuottoja junioritoiminnan hyväksi kasvatetaan.

Uutena aluevaltauksena on tarkoitus luoda massatapahtumakonsepti. Kohderyhmänä tulevat olemaan niin juniorit kuin aikuiset.

– Tennisgaala on jo useamman vuoden ajan toiminut erinomaisena kohtaamispaikkana suomalaisille tenniksen ystäville. Illan aikana kerättävä tuki suomalaisen junioritenniksen hyväksi on merkittävä. Tennisgaalan kehittämistä jatketaan tulevalla strategiakaudella ja sen lisäksi tavoittelemme myös uusia tennisyhteisöä kokoavia tapahtumia osaksi kotimaista tenniskalenteria. Elokuussa 2021 aloitetaan lasten- ja nuorten kesäleirillä Vierumäellä Emma Laineen ja Jarkko Niemisen johdolla. Vuonna 2022 on uuden aikuisten massatapahtuman vuoro, kommentoi Kailaheimo.

Toimintavuosi 2021

Ensimmäisenä toimintavuotena on luvassa miesten maajoukkueen kotiottelu Intiaa vastaan syyskuussa sekä vuosittain kalenterissa olevat ATP Challeger -turnaukset: heinäkuussa Tampere Open ja marraskuussa Tali Open. Naisten maajoukkueen osalta on edessä välivuosi vallitsevasta koronavirustilanteesta johtuen – voit lukea lisää täältä. Lisäksi huomio on vahvasti Tennisgaalassa sekä uuden massatapahtuman luomisessa – myös panostusta suunnataan TEHO Sport Tennisliigaan sekä Finnish Touriin.

Tavoitteet

  • kasvattaa Davis Cup – ja Challenger-tapahtumien katsojamääriä
  • tehdä taloudellisesti kannattavia tapahtumia
  • saada laajaa medianäkyvyyttä tapahtumille
  • Tennisgaala on loppuunmyyty
  • Tennisgaalan tuotto on yli 25 000€
  • luoda toimiva massatapahtuma-konsepti

Jaa:

Seuraava uutinen: Heliövaaran ennätyksellinen kausi… →