Tihveräinen ja Kalervo vuoden kouluttajia

12.2.2014  |  12:48

Helsinkiläiset Ville Tihveräinen ja Ahti Kalervo on valittu vuoden 2013 kouluttajiksi. He aloittivat  I tason kouluttajina vuoden alusta ja olivat merkittävästi kehittämässä pääkaupunkiseudun koulutustoimintaa ja uudistettua I tasoa eli Tennisohjaajatutkintoa.
Tennisohjaajatutkinnolle osallistui viime vuonna 66 opiskelijaa, joista HLK:ssa valmentajina toimiva parivaljakko koulutti peräti 28. Tihveräinen ja Kalervo kehittivät I tasolle sähköisen tietokokeen ja toivat paljon uusia ideoita tutkinnon sisältöjen kehittämiseksi ja vaatimustason nostamiseksi. Opiskelijoilta kerätty laadullinen palaute oli erittäin positiivista ja kouluttajien rooli uusien valmentajien innostamisessa ja ohjaamisessa itsensä kehittämisen polulle on ollut todella merkittävä.

Koulutustoiminnassa suuria muutoksia viime vuonna

Tennisliiton koulutustoimintaan tehtiin vuoden 2013 aikanalaaja uudistus, johon suuntaviivoja antoivat Kansainvälisen tennisliiton (ITF)laatusertifiointihanke ja Olympiakomitean koulutusten kehittämishankkeet. ITFmyönsi Suomen Tennisliiton koulutustoiminnalle kultaisen laatusertifikaatinvuosille 2013-16. Saavutus on merkittävä, sillä vastaavaan on yltänyt ainoastaan15 muuta valtiota koko maailmassa. Pohjoismaista Suomi sai sertifioinninensimmäisenä.
Uudistukseen kuului I-III -tasojen koulutusten laajuuksien kasvattaminen sekäkoulutusmallin uudistaminen. Uudessa mallissa korostuvat omassa seurassatapahtuva ja käytäntöön painottuva oppiminen lähijaksojen välillä, seurantoiminnan kehittäminen, oman oppimisen jatkuva pohdinta ja kehittäminen (mm.oppimispäiväkirjat) sekä nykyaikaisten tietopankkien ja opetusmenetelmienhyödyntäminen (mm. sähköinen oppimisympäristö Pajukko, iCoach jaTenniskoulumalli).

Uudistuksen pohjana on koulutus-, opetus- javalmennustoiminnan kansainvälinen murrosvaihe, jossa on pyritty ravistelemaanoppimisprosessia ja korostamaan oppijan roolia. Oppiminen on noussutopettamista tärkeämmäksi, joten parhaana koulutustapahtumana ei enää pidetäkuuluisan asiantuntijan pitämää luentoa, jossa oppijan rooli on passiivinenkuuntelija. Parhaat kouluttajat tai nykytermein valmentajien kehittäjäthaastavat valmentajat itse ajattelemaan, rakentamaan omaa toimintamalliaan jahakemaan jatkuvasti tietoa – tavoitteena jatkuvan oppimisen tie. Oppimisenpääosassa ei enää ole kouluttaja tai valmentaja, vaan opiskelija ja pelaaja,joista on tullut subjekteja objektien sijaan.
Teksti Pekka Kainulainen

 

 

Jaa:

Seuraava uutinen: Keväällä alkavat valmentajakoulutukset… →