Uusia I tason valmentajia Helsingistä

12.2.2014  |  12:17

 Uusia I tason valmentajia (takana vas.) Timo Koskivuori(HLK), Ville Nieminen (Smash), Sonja Laamanen (ETS),
Jukka Ekblad (Lo-Te), EmmiHonkonen (ETS), Samuel Hänninen (Smash), Eetu Mölsä (JäTS), Elias Mouhou (HVS),
Mikko Airaksinen, Robert Castren (HLK) ja Olli Penttilä (HVS).
Edessä vas. Tuuli Frangen (ETS), kouluttajat Ahti Kalervo jaVille Tihveräinen, Tommy Meckelborg (EVS).
Kuva Ville Tihveräinen

Syksyllä 2013alkanut I tason koulutus päättyi Meilahdessa tammikuussa 2014. VilleTihveräisen ja Ahti Kalervon vetämä koulutus oli yksi ensimmäisistä, jokatoteutettiin uusituilla sisällöillä ja entistä korkeammalla vaatimustasolla. Taustallaoli laaja koulutusuudistus ja Kansainvälisen Tennisliiton (ITF) myöntämänlaatusertifikaatin mukaiset kriteerit.

Koulutuksen laajuus oli 50 tuntia, jokajakaantuu kolmeen yhden päivän pituiseen lähijaksoon sekä etäjaksojen aikanatapahtuvaan opiskeluun oman seuran mentorin avustuksella. Viime vuonna käyttöönotettua sähköistä oppimisympäristöä eli Pajukkoa hyödynnettiin materiaalien jaohjelmien jakamiseen sekä näyttötehtävien palauttamiseen ja uutisoimiseen. Tihveräinenja Kalervo hyödynsivät ensimmäistä kertaa Pajukkoa myös kokeen tekemiseen, mikäonnistuikin loistavasti ja opiskelijat olivat sen myötä perehtyneetkoulutusmateriaaliin aiempaakin huolellisemmin.

Koulutuksen yksi tärkeä tavoite oliopiskelijoiden itseohjautuvuuden sekä suunnittelu- ja tiedonhakutaitojenkehittäminen, johon pyrittiin paitsi sähköisen oppimisympäristön myös iCoach-tietopankinja liiton Tenniskoulumalli-sivuston avulla. 

Koulutuksessa perehdyttiin erityisestiseuraaviin osa-alueisiin:

  • Alkeis- ja lasten opetukseen erikokoisten kenttien ja pallojen avulla (mini- ja miditennis, Play and Stay)
  • Pelitaidon opettamiseen uusimpiin kansainvälisiin oppimisteorioihin tukeutuen
  • Tennisohjaajan ryhmänhallinta- ja opetustaitoihin sekä suunnittelutaitoon (tunti- ja kausisuunnittelu)

Koulutus sisälsi aiempaa enemmänkirjallisia ja käytännön kokeita. Käytännön näyttökokeissa arvioitiin tekniikanopettamista (kyky näyttää), korista jakamisen taitoa sekä ryhmänhallintaa jaopetusta (ohjausharjoitus pareittain). Tietämystä ja kehittymistä arvioitiinlisäksi kirjallisella kokeella sekä useiden kirjallisten näyttötehtävien avulla(mm. oppimispäiväkirja, tunti- ja kausisuunnitelmat).

Kouluttajienmukaan opiskelijat olivat erinomaisella asenteella oppimassa lähijaksoilla jaerilaisista lähtökohdista tulleet persoonat tekivät keskusteluista antoisia. Opiskelijapalautteetkertoivat uusitun koulutusmallin olevan todella vaativa, mutta antoisa. Osayllättyi vaadittavasta työmäärästä, mutta tavoitteena ollut korkeampiosaamistaso toteutui varmasti ja ponnistelut olivat kannattavia.
Teksti Pekka Kainulainen 

 

 

 

Jaa:

Seuraava uutinen: Tihveräinen ja Kalervo… →