TennisÄssän käytettävyydestä arvokasta tietoa tuoreesta kyselystä

4.2.2021  |  14:33  |  Seurat

Tennisliitto laati vuoden vaihteessa kyselyn vuonna 2020 kilpailujärjestelmä TennisÄssään rekisteröityneille käyttäjille. Vastaukset kertovat palvelun olevan pääosin helppo käyttää ja saimme käyttäjiltä arvokasta palautetta palvelun kehittämiseksi. Vastausten pohjalta TennisÄssän käyttökokemusta pyritään kehittämään jatkossa paremmilla ja tarkemmilla ohjeilla.

Kysely lähetettiin yli 500 käyttäjälle, jotka olivat rekisteröityneet tai rekisteröineet jonkun muun vuoden 2020 aikana. Vastauksia saatiin hieman yli 10 % lähetettyjen kyselykutsujen määrästä. Rekisteröityjen pelaajien ikäjakauma vaihteli alle 10-vuotiaista aina seniori-ikäisiin asti, mutta nuoret aikuiset olivat heikosti edustettuina vastaajissa.

Seura löytyy helposti ja yli 90 % vastaajista koki seuraan olevan helppo liittyä

Seuran löytäminen ja siihen liittyminen on vastaajien mukaan helppoa. Yli 90 % vastaajista löysi seuran melko tai erittäin helposti ja yhtä helpoksi koettiin myös seuraan liittyminen. Tästä onnistumisesta iso kiitos kuuluu juuri seuroille, jotka ovat palvelleet uusia pelaajiaan hienosti ja tehneet liittymisestä helppoa.

Kilpaillakseen virallisissa kilpailuissa tulee olla seuran jäsen, rekisteröityä kilpailujärjestelmä TennisÄssään ja ostaa kilpailulisenssi. Halusimme kyselyssä selvittää, onko tämä kokonaisuus hallussa uusilla TennisÄssän käyttäjillä. Yli 70 % vastaajista oli tietoisia kolmen kohdan vaatimuksesta, mikä kertoo tiedon levinneet tennisyhteisön sisällä hienosti.

63 % vastaajista kokee palvelun käytön helpoksi tai melko helpoksi

TennisÄssän käyttö koetaan pääosin helpoksi tai melko helpoksi, näin sanoi 63 % vastaajista. Kuitenkin reilu kolmasosa vastaajista koki hankaluuksia palvelun käytön kanssa. Samoin kilpailuihin liittyminen koetaan helpoksi, mutta kolmannes vastaajista ei ole varma, mikä olisi juuri hänelle sopiva kilpailu.

– Käyttökokemuksen pitäisi olla jokaiselle käyttäjälle positiivinen, joten pyrimme jatkossa tukemaan käyttöä paremmilla ohjeilla. Kevään aikana on tulossa videomuotoiset ohjeet ainakin rekisteröitymisestä, kilpailemisen aloittamisesta sekä lisenssin ostamisesta. Lisäksi haluamme tukea seuroja TennisÄssän kanssa, jotta jäsenet saavat tarvittaessa neuvoja myös oman seuran kautta, kommentoi Tennisliiton asiakaspalveluvastaava Markus Wennäkoski.

TennisÄssän löydettävyyden eteen kiinnitettiin myös huomiota kotisivu-uudistuksessa: nyt löydät suorat linkit järjestelmään etusivun ylälaidasta sekä omasta nostolaatikostaan uutisten jälkeen.

Kysely uusitaan vuoden 2021 rekisteröityneiden osalta ja tulemme laatimaan tämän vuoden aikana myös muita tutkimuksia TennisÄssästä sekä muista palveluista. Tavoitteena on selvittää Tennisliiton strategialle tärkeiden palveluiden käyttöä ja kehittää kokemusta paremmaksi yhdessä käyttäjien kanssa.

Jaa:

Seuraava uutinen: TEHO Sport Tennisliigan… →