Tenniksen suosio kovassa kasvussa

3.4.2023  |  10:07  |  Raportit

Tenniksen suosio on kovassa kasvussa selviää Sponsor Insightin tutkimuksista; lisäksi Tennisliiton jäsenseurojen jäsenmäärät jatkavat kasvu-urallaan.

Suomalaisittain olemme päässeet nauttimaan vahvasta huippu-urheilumenestyksestä menneiden vuosien aikana. Tämän lisäksi seuratoiminta on erittäin vireää ja harrastajamäärät ovat kasvusuuntauksessa; harrastajille on paljon palveluita tarjolla niin seurojen toimesta kuin kansallisen kilpailutoiminnan osalta.

Tennisliiton jäsenseurojen jäsenmäärä on ollut kasvussa jo vuodesta 2015 lähtien. Vuoden 2022 jäsenmäärät lyötiin uuteen ennätykseen 27 749 (+4,9 % verrattuna 2021). Viimeisen kolmen vuoden kasvu on 16,6 % ja viiden vuoden 23,2 %.

Liitossa oli vuoden 2022 lopussa 149 (vuonna 2021 152) S- eli seurajäsentä.

 

Jäsenseuroihin kuului vuoden lopussa 27 749 (26 445, +4,9 %) jäsentä, joista miehiä oli 10 595 (10317, +2,7 %), naisia 7028 (6447, +9 %), poikia 6036 (5793, +4,2 %), tyttöjä 4073 (3874, +5,1 %) ja muut/ei ilmoitettu 17.

Tenniksen suosio noussut Niemisen huippuvuosien tasolle

Sponsor Insightin Sponsor Navigator 2023 -tutkimuksesta selviää, että tenniksen suosio on noussut mittaushistorian kovimman lukeman tuntumaan. Tennis on suosituimpien urheilulajien listauksessa 13 (nousua 9 sijaa edelliseen vuoteen).  Jarkko Niemisen ammattilaisvuosien aikaan 2007, 2010 ja 2012 tennis oli suosituimpien lajien listauksessa 12.

Suomalaisten suosituimpien urheilijoiden listauksessa Emil Ruusuvuori on yksi kovimman nousun tehneistä urheilijoista; Ruusuvuori on listauksen 21 (nousua 19 sijaa). Harri Heliövaara on listauksen 73. Vuonna 2015 Nieminen sijoittui listalla sijalle 16.

Ruusuvuori löytyy myös urheilumarkkinointia tekevän 10.fi kaupallisimmat urheilijat -listauksesta sijalta 23.

TUTUSTU SPONSOR INSIGHTIIN

Sponsor Insight mittaa laajalti myös Tennisliiton ja tenniksen medianäkyvyyttä. Tennisliiton omien kanavien (kotisivut ja sosiaalinen media) ja ansaitun median tavoittavuus jatkoivat kasvuaan vuonna 2022.

Mediaesiintymiset (TV, Press- ja Web-kuvamäärät) kasvoivat 15 % edelliseen vuoteen verrattuna; vuoteen 2020 verraten on kasvua +27 %. TV-esiintymiset tavoittivat kumulatiivisesti yli 191 miljoonaa katsojakontakia (+55 %).

”Kasvu on monen tekijän summa. Ensinnäkin kiitokset seurojen loistavalle työlle; harrastajien on helppo päästä lajin pariin, kun palvelut ovat kohdillaan. Sitten tietysti huippu-urheilu on ollut kovassa nousussa; pelaajat menestyvät ja Suomessa on päästy nauttimaan lukuisista huipputapahtumista. Olemme lajina pyrkineet ja nähtävästi onnistuneet hyödyntämään sekä ruokkimaan tätä tilaisuutta”, kommentoi viestintä- ja markkinointipäällikkö Jarno Tiusanen.

Vuonna 2022 kotisivujen julkaistujen artikkelien määrä oli keskiarvona kuukaudessa 50 ja kävijöitä kotisivuilla oli kuukausittain keskiarvollisesti lähes 15 000. Sosiaaliseen mediaan tehtiin julkaisuja kuukausitasolla keskiarvona 493, eli 16 julkaisua per päivä. Kaikkien kanavien seuraajamäärä oli 14 740 (+17%) ja nyt alkuvuosi on tuonut jo suurta kasvua, kun seuraajamäärä ylitti 16 000 rajan. Kumulatiivisesti liiton kanavat tavoittavat kuukausittain lähes 700 000 henkilöä (+8 %) vuonna 2022. Lisäksi jäsenseurojen vuosikyselyssä viestinnälle annettiin hyvät arvosanat.

”Kaiken aikaan olemme luoneet viestintä- ja markkinointimalleja, jotka näyttävät toimivan. Viestintämme on suunnitelmallista, systemaattista ja reagoivaa”, päätti Tiusanen.

Jaa:

Seuraava uutinen: Viikkoennakko 14/2023 – →