Sponsor Insight: tennis suositumpi kuin koskaan, Ruusuvuori 16. suosituimpien urheilijoiden listalla ja Heliövaara kovassa nousussa

14.3.2024  |  14:02  |  Raportit

Sponsoroinnin ja viestinnän tutkimusyritys, Sponsor Insight, on jälleen julkaissut suosituimpien urheilulajien ja suomalaisten urheilijoiden listaukset.

Sponsor Navigator 2024 osoittaa tenniksen nousukiidon jatkuneen myös vuonna 2023. Suosituimpien urheilulajien listalla tennis nousi kaksi sijaa ja on nyt korkeammalla kuin koskaan kolkuttelemassa TOP10-sijoitusta lukemassa 11. Edeltävä huippulukema oli Jarkko Niemisen ammattilaisvuosien aikaan 2007, 2010 ja 2012, kun tennis oli  listauksessa 12. Suomalaisten suosikkilajit ovat samat kuin viime vuonna: jääkiekko, yleisurheilu, hiihto, jalkapallo ja ralli.

Suosituimpien urheilijoiden listauksessa näkyy myös vahvat ja alati vahvistuvat tennispelaajien brändit. Emil Ruusuvuori nousi sivuamaan Niemisen kaikkien aikojen parasta noteerausta numero 16. Ruusuvuori oli edeltävien vuosien tutkimuksissa lukemissa 21 ja 40. Harri Heliövaara on yksi kovimman nousun tehneistä urheilijoista. Nelinpeliäsässä löytyy sijalta 49 ja nousua komeasti 26 sijaa. Aikuisväestössä (18+) suosituin aktiiviurheilija on Wilma Murto. Seuraavat sijat valloittavat Kalle Rovanperä, Iivo Niskanen, Lauri Markkanen ja Patrik Laine.

Sponsor Insight mittaa laajalti myös Tennisliiton ja tenniksen medianäkyvyyttä. Tennisliiton omien kanavien (kotisivut ja sosiaalinen media) ja ansaitun median tavoittavuus ovat nyt jo neljättä vuotta putkeen vahvassa kasvussa. Mediaesiintymiset (TV, Press- ja Web-kuvamäärät) kasvoivat toista vuotta putkeen 15 % edelliseen vuoteen verrattuna. Strategiakauden lähtötilanteeseen verrattuna on mediaesiintymisissä kasvua +45 % (TV +80 %, Press + 22 % ja Web +16 %).

”Positiivinen vire on monen tekijän summa. Meillä on lajina rakenteet ja toiminta kunnossa lähtien seuratoiminnasta ulottuen huipputennikseen. Markkinointiviestinnän näkökulmasta olemme onnistuneet olemaan systemaattisia, suunnitelmallisia ja reagointikykyisiä niin oman sisällöntuotannon kuin mediatyön näkökulmista. Lajimarkkinointi on jatkuvaa työtä ja alati tulee olla valmis kehittymään, nähtävästi olemme onnistuneet tässä työssä ja toivottavasti myös tulevaisuudessakin”, kommentoi viestintä- ja markkinointipäällikkö Jarno Tiusanen.

Jaa:

Seuraava uutinen: Viikkokatsaus 11/2024 – →