Lassilalle uran toinen Suomen mestaruus kolmessa erässä – ”Aina taistellaan ja ikinä ei luovuteta”

28.6.2026  |  18:48  |  Raportit

Jeri Lassila taisteli kolmessa erässä kaksinpelin Suomen mestaruuteen Kaarinassa; loppuottelussa kaatui toiseksi sijoitettu Aleksi Löfman 7-5, 6-7(5), 6-4.

Suomen mestaruus oli Lassilalle uran toinen; ensimmäinen kaksinpelin kultamitali tuli vuonna 2024.

SM-KILPAILUT, 6. TEHO FINNISH TOUR: KAAVIOT | KUVAGALLERIA

Lassila taisteli mestaruuteen kolmessa erässä

Loppuottelussa kohtasivat kaksi Yhdysvalloissa yliopistotennistä pelaavaa pelaajaa. Kolmanneksi sijoitettu Lassila (Smash) sai otteluun lentävän lähdön; Lassila pelasi takuuvarmaa peliä ja siirtyi nopeasti erässä 4-1 johtoon. Uransa toista SM-finaalia pelannut Löfman (HVS) kuittasi tappioaseman kuitenkin heti ja nousi erässä tasoihin. Erän kolmas ja ratkaiseva syötönmurto nähtiin lopulta loppuvaiheessa 20-vuotiaan Lassilan toimesta, joka samalla vei erän nimiinsä 7-5.

Toisen erän alku oli identtinen avauserään nähden. Lassila pääsi erässä 4-1 johtoon ja näytti purjehtivan jo uransa toiseen kaksinpelin Suomen mestaruuteen suoraan kahdessa erässä. Lassila pääsi syöttämään mestaruudesta 5-3 tilanteessa, mutta helsinkiläinen Löfman ei luovuttanut. Kovalyöntisen Löfmanin lyönnit löysivät tiensä yhä useammin kenttään ja Lassila puolestaan sortui virheisiin. Toisen erän ratkaisua haettiin lopulta katkaisupelistä, jossa 24-vuotias Löfman oli vahvempi lukemin 7-5.

Suomen mestaruus ratkaistiin kolmannessa erässä. Löfman sai kannettua ratkaisevaan erään mukanaan momentumia toisen eärn voitosta ja voitti yksitoista ensimmäistä pistettä erän alusta alkaen. Virheettömän alun erään saanut Löfman sortui kuitenkin pian heikompiin suorituksiin ja Lassila onnistui kääntämään kurssin. Lassila voitti lopulta neljä peliä putkeen, jonka jälkeen sade keskeytti ottelun tilanteessa 4-3.

Lopulta finaalissa pidettiin yli puolentoista tunnin tauko ja kentän kuivattua SM-finaali saatiin jatkumaan Kaarinan massakentällä. Lassila ei tarvinnut kauaa enää peliaikaa vaan sinetöi uransa toisen Suomen mestaruuden kahdella syötönpidolla. Loppulukemat kirjattiin 7-5, 6-7(5), 6-4.

SM-hopea oli Löfmanille uran toinen; aikaisempi finaalipaikka oli vuodelta 2021 sisäkentiltä.

Uran toinen Suomen mestaruus Lassilalle

Miesten kaksinpelin loppuottelu kesti lopultä lähes viisi tuntia mukaan lukien sadetauko. Lassila oli luonnollisesti onnellinen voiton ratkettua.

”Tuntuu erittäin hyvältä etenkin tälläisen pitkän finaali väännön jälkeen.”

Ensimmäistä Suomen mestaruutta Lassila juhli Vierumäellä kaksi vuotta sitten sijoittamattomana pelaajana. Nyt Lassila oli yksi turnauksen ennakkosuosikeista. Finaalin jälkeen Lassila vertasi tuntemuksiaan mestaruuksista.

”Kyllähän ensimmäinen tuntui vähän spesiaalimmalta – se tuli vähän puskista eikä ollut ennen hirveän pitkälle SM-kisoissa päästy. Se tuli yllätyksenä ja tuntui erittäin hyvältä. Tottakai nytkin tuntuu todella hyvältä, kun pystyi taistella kaikki pitkät kolmen erän matsit kotiin”, sanoitti Lassila.

Lassila oli ottelussa jo toisessa erässä lähellä voittoa, mutta lopulta SM-kulta ratkesi pitkän taistelun jälkeen kolmessa erässä. Löfman johti vielä päätöserää syötönmurrolla.

”Vähän passivoiduin turhan paljon siinä, kun alkoi ratkaisuhetket, mutta tauon jälkeen ajattelin nyt taas lähdetään sillä omalla varmalla rohkealla pelillä. Se sitten palkitsi loppujen lopuksi. Ja voiton ratkaisi etenkin se, että henkisesti en luovuttanut vaikka olin 0-3 häviöllä. Sieltä aina taistellaan ja ikinä ei luovuteta; tilanne kuin tilanne niin aina pelataan täysiä”, päätti tuore Suomen mestari.

Loppuottelu
[2] Aleksi Löfman, HVS – [3] Jeri Lassila, Smash 5-7, 7-6(5), 6-4

Jaa: