Valmentaja- ja ohjaajakoulutusten osaamistavoitteet ja arviointikriteerit
KOULUTUSTASOJEN OSAAMISTAVOITTEET JA ARVIOINTIKRITEERIT
TASO 1. TENNISOHJAAJAKOULUTUS
1.1. Ohjaajakoulutuksen osaamistavoitteet
- Yksittäisen harjoituskerran suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Ohjeiden ja palautteen antaminen
- Taidon opettaminen alkeistasolla
- Ryhmäharjoituksen turvallinen hallinta
- Kilpailujärjestelmän tunteminen
- Ohjaajan eettinen ja vastuullinen toiminta
- Oman ohjaamistaidon arviointi ja kehittäminen
1.2. Osaamistavoitteiden arviointikriteerit
1. Harjoituksen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Ohjaaja osaa:
- Suunnitella yhden harjoituksen loogisen kokonaisuuden
- ikä- ja kehitysvaiheille sopiva tavoite ja teema
- Tavoitteeseen ja teemaan sopivat harjoitteet ja kehittelyt
- Organisoida ja toteuttaa harjoituksen
- Apuviivojen ja –verkkojen hyödyntäminen kentän rajaamisessa
- Koko tenniskentän ja sen reuna-alueiden hyödyntäminen
- Aikataulussa pysyminen
- Ryhmän hallinta
- Arvioida harjoituksen onnistumista sen jälkeen
- Mitkä asiat onnistuivat ja mitkä eivät
- Miten tehdä asiat paremmin seuraavalla kerralla
2. Ohjeiden ja palautteen antaminen
Ohjaaja osaa:
- Antaa selkeät ja lyhyet ohjeet ja tavoitteet pelaajille
- Ydinasioihin keskittyvät ohjeet ja tavoitteet
- Sijoittuminen pelaajiin nähden ohjeiden annon aikana
- Selkeä äänenkäyttö
- Antaa palautetta ryhmälle ja yksilölle tehtävän ja tavoitteen suunnassa
- Palaute tavoitteen suuntaista
- Jokaiselle pelaajalle yksilöllistä palautetta harjoituksen aikana
- Loppupalaute ryhmälle harjoituksen loputtua
3. Taidon opettaminen alkeistasolla
Ohjaaja osaa:
- Opettaa lajitaitoja ja –tekniikkaa pelilähtöisesti
- Pelinomaisia harjoituksia ja viitepelejä
- Peli-idean opettaminen jo alkeistasolla
- Tekniikka- ja lyöntiharjoitteet yhdistetty pelitilanteisiin
- Peruslyöntien ja syötön opettaminen sopivien progressioiden avulla
- Käyttää alkeistasolle sopivia palloja, verkkoa ja kenttäkokoa sekä muita apuvälineitä
- Pallojen nopeus ja pomppukorkeus tasolle sopivat
- Kentän koko ja verkon korkeus tasolle sopivat
- Erilaisten apuvälineiden hyödyntäminen
- Luoda paljon toistoja ja onnistumisia harjoiteltavaan asiaan
- Organisointi ja harjoitteiden valinta mahdollistavat suuren toistojen määrän
- Mahdollisimman vähän odottelua ja luppoaikaa
- Paljon onnistumisia
4. Ryhmäharjoituksen turvallinen hallinta
Ohjaaja osaa:
- Ennaltaehkäistä ongelma- ja riskitekijöitä
- Pelaajien turvallinen organisointi yhdelle tenniskentälle
- Alkuun leikki tai lämmittelyharjoitus
- Mahdollisten terveysongelmien selvittäminen ennen harjoituksen tai kauden alkua
- Toimia oikein ja vastuullisesti ensiaputilanteessa
- Ensiavun perustietojen ja –taitojen hallitseminen
- Ensiaputilanteen viestiminen eteenpäin (mm. lasten vanhemmat)
- Hallin turvallisuussuunnitelman tunteminen
5. Kilpailujärjestelmän tunteminen
Ohjaaja osaa:
- Ohjata ja kannustaa pelaajia sopiviin kilpailuihin
- Erilaisten kilpailumuotojen tunteminen
- Kilpailuihin ilmoittautuminen ja kilpailujen järjestäminen TennisÄssässä
6. Ohjaajan eettinen ja vastuullinen toiminta
Ohjaaja osaa:
- Vastuullisuusohjelman perusasiat
- Henkisesti turvallinen toimintaympäristö ja ohjaajan etiikka
- Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo tennisohjauksessa
- Antidoping ja Puhtaasti paras-ohjelma
7. Oman ohjaamistaidon arviointi ja kehittäminen
Ohjaaja osaa:
- Arvioida omaa ohjaamistaitoaan ja kerätä palautetta
- Oman osaamisen arviointi suhteessa työtehtävien vaatimuksiin
- Seuran arvio ja palaute osaamisesta koulutuksen alussa
- Kouluttajien ja mentorin palaute koulutuksen aikana
- Hyödyntää palautetta ja laatia oman ohjaamistaidon kehittämissuunnitelman
- Tavoitteiden asettaminen arviointien ja palautteiden pohjalta
- Tavoitteiden sitominen konkreettisiin toimenpiteisiin ja mittareihin
- Kehityssuunnitelman aikataulutus
- Toteuttaa ja seurata kehityssuunnitelmaa ja pohtia sen onnistumista
- Oppimispäiväkirjan pitäminen
- Loppuarvio ja pohdinta omasta kehittymisestä
TASO 2. SEURAVALMENTAJAKOULUTUS
2.1. Seuravalmentajakoulutuksen osaamistavoitteet
- Harjoituskauden suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Ohjeiden ja palautteen antaminen ryhmälle sekä yksilöille
- Vuorovaikutustaidot ja opetusmenetelmät
- Lajitaitojen progressiivinen kehittäminen
- Ryhmäharjoituksen turvallinen hallinta
- Kilpailemismahdollisuuksien lisääminen
- Valmentajan eettinen ja vastuullinen toiminta
- Oman valmennustaidon arviointi ja kehittäminen
2.2. Osaamistavoitteiden arviointikriteerit
1. Harjoituskauden suunnittelu, toteutus ja arviointi
Valmentaja osaa:
- Suunnitella harjoituskauden (kevät, kesä tai syksy) edeten kokonaisuudesta pienempiin osiin
- Kauden iso tavoite ja osatavoitteet
- Viikkojen ja päivien tavoitteet ja teemat
- Harjoitusten teemat ja sisällöt
- Huomioida ikä- ja kehitysvaiheet suunnittelussa
- Tavoitteet ja sisällöt vaiheiden mukaan
- Ryhmä- ja yksilökohtaiset tavoitteet
- Toteuttaa suunnitelman pitkäjänteisesti ja joustavasti sekä arvioida sen onnistumista
- Punaisen langan säilyttäminen kauden aikana
- Suunnitelman muuttaminen ja soveltaminen tarvittaessa ja perustellen
- Toteutuksen järjestelmällinen seuranta, arviointi ja dokumentointi
2. Ohjeiden ja palautteen antaminen ryhmälle sekä yksilöille
Valmentaja osaa:
- Antaa selkeät ohjeet ja palautteet ryhmälle
- Ydinasioihin keskittyvät ohjeet ja tavoitteet, selkeä äänenkäyttö
- Oma sijoittuminen ja hyvät näytöt
- Ryhmälle annettava palaute tavoitteiden suuntaista
- Tehokas ja selkeä organisointi, toiminta nopeasti käyntiin
- Antaa yksilöllisiä ohjeita ja palautetta harjoituksen aikana
- Suurin osa palautteesta yksilölle
- Palaute yksilöllisten tavoitteiden suuntaista
3. Vuorovaikutustaidot ja opetusmenetelmät
Valmentaja osaa:
- Käyttää kahdensuuntaista vuorovaikutusta
- Kontaktin saaminen pelaajiin
- Keskusteleva ja kyselevä vuorovaikutus
- Verbaali ja non-verbaali vuorovaikutus
- Käyttää eri opetusmenetelmiä oppimisen tukena
- Lineaarinen ja non-lineaarinen opettaminen
- Eri opetustyylien tavoitteellinen ja monipuolinen käyttö
- Eriyttäminen ja yksilöllistäminen harjoituksen sisällä
4. Lajitaitojen progressiivinen kehittäminen
Valmentaja osaa:
- Kehittää lajitaitoja pelilähtöisesti systemaattisesti
- Taitojen ja tekniikan opettaminen yhdistettynä pelitilanteisiin
- Lyönti- ja liikkumistaitojen kehittäminen sopivien progressioiden avulla
- Taidon oppimisen vaiheiden mukainen toiminta
- Muokata oppimisympäristöä taitojen kehittämisessä
- Erilaisten pallojen ja pelialueiden tarkoituksenmukainen käyttö
- Apuvälineiden hyödyntäminen
- Sopiva haastetaso ja eriyttäminen harjoituksen sisällä
- Organisointi ja harjoitteet mahdollistavat riittävän toistojen ja onnistumisten määrän
5. Ryhmäharjoituksen turvallinen hallinta
Valmentaja osaa:
- Ennaltaehkäistä ongelma- ja riskitekijöitä
- Pelaajien turvallinen organisointi kahdelle tenniskentälle
- Lajin tyyppivammojen tunteminen ja niiden huomiointi
- Mahdollisten terveysongelmien selvittäminen ennen harjoituksen tai kauden alkua
- Toimia oikein ja vastuullisesti ensiaputilanteessa
- Ensiavun perustietojen ja –taitojen hallitseminen
- Ensiaputilanteen viestiminen eteenpäin (mm. seuran valmennusjohto)
- Hallin turvallisuussuunnitelman tunteminen
6. Kilpailemismahdollisuuksien lisääminen
Valmentaja osaa:
- Lisätä toiminnallaan pelaajien kilpailemista
- kilpailujärjestelmän ja –muotojen tunteminen
- Pelaajien ohjaaminen ja kannustaminen kilpailuihin
- Kilpailujen järjestäminen seurassa
7. Valmentajan eettinen ja vastuullinen toiminta
Valmentaja osaa:
- Vastuullisuusohjelman perusasiat
- Henkisesti turvallinen toimintaympäristö ja valmentajan etiikka
- Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo harrastevalmennuksessa
- Antidoping ja Puhtaasti paras-ohjelma
8.Oman valmennustaidon arviointi ja kehittäminen
Valmentaja osaa:
- Arvioida omaa valmennustaitoa ja kerätä palautetta
- Oman osaamisen arviointi suhteessa työtehtävien vaatimuksiin
- Seuran arvio osaamisesta koulutuksen alussa
- Kouluttajien ja mentorin palaute arvio koulutuksen aikana
- Pelaajilta (ja huoltajilta) kerätty palaute
- Hyödyntää palautetta ja laatia oman valmennustaidon kehittämissuunnitelman
- Itsearvioinnin ja palautteiden pohjalta asetut tavoitteet
- Tavoitteiden sitominen konkreettisiin toimenpiteisiin ja mittareihin
- Kehityssuunnitelman aikataulutus ja resursointi
- Toteuttaa ja seurata kehityssuunnitelmaa ja pohtia sen onnistumista
- Oppimispäiväkirjan pitäminen
- Loppuarvio ja pohdinta omasta kehittymisestä
TASO 3. KILPAVALMENNUSKOULUTUS
3.1. Kilpavalmentajakoulutuksen osaamistavoitteet
- Urheilijan vastuuvalmentajana toimiminen
- Yksilöllisten tavoitteiden asettaminen ja urheilijan kehityksen arviointi
- Harjoitusvuoden kokonaisvaltainen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lajitaitojen opettaminen yksilöllisistä lähtökohdista ja kilpatenniksen vaatimusten mukaisesti
- Fyysisten ominaisuuksien kehittämisen perusteet
- Henkisten taitojen kehittämisen perusteet
- Valmentajan toiminta kilpailutapahtumassa
- Valmentajan vastuullinen, turvallinen ja eettinen toiminta
- Oman valmennustaidon arviointi ja kehittäminen
3.2. Osaamistavoitteiden arviointikriteerit
1. Urheilijan vastuuvalmentajana toimiminen
Valmentaja osaa:
- Kantaa kokonaisvastuun pelaajan valmennuksesta
- Yhden valmennuksen periaate
- Vastuu pelaajan kokonaisuudesta
- Yhteistyö muiden valmentajien ja teamin jäsenten kanssa
- Toimia yhteistyössä vanhempien kanssa
- Tavoitteiden ja kehittymisen raportointi vanhemmille
- Yhteiskasvattajuus vanhempien kanssa
- Säännöllinen yhteydenpito
- yhteistyö ja –suunnittelu mm. kisamatkojen osalta
2. Yksilöllisten tavoitteiden asettaminen ja urheilijan kehityksen arviointi
Valmentaja osaa:
- Huomioida lajin ja toimintaympäristön vaatimukset tavoitteiden asettamisessa
- tavoitteet perusteltu lajin vaatimuksista
- kansallisen tai kansainvälisen toimintaympäristön vaatimusten huomiointi
- Huomioida urheilijan polun vaihe tavoitteiden asettamisessa
- urheilijan polun vaiheen erityispiirteet ja vaatimukset huomioitu
- kasvu- ja kehitysvaihe otettu huomioon
- Huomioida pelaajan yksilölliset tekijät tavoitteiden asettamisessa
- pelaajan omat pitkän ja lyhyen aikavälin tavoitteet
- harjoitustaustan ja tason huomiointi
- pelityylin ja persoonan huomiointi
- muiden lajien ja harrastusten huomiointi
- resurssien (mm. aika, talous) huomiointi
- Yhdistää tavoitteet selkeisiin mittareihin ja aikatauluun
- tavoitteet mitattavia ja konkreettisia
- tavoitteet ja niissä kehittymisen arviointi aikataulutettu
- Arvioida ja seurata pelaajan kehittymistä
- systemaattinen kehittymisen seuranta ja arviointi sekä dokumentointi
- yhteenveto tavoitteissa onnistumisesta
- kriittinen arvio onnistumiseen vaikuttaneista syistä sekä omasta onnistumisesta
- askelmerkit jatkoon
3. Harjoitusvuoden kokonaisvaltainen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Valmentaja osaa:
- Rakentaa pelaajalle yksilöllisen kehityssuunnitelman
- pitkän tähtäimen suunnitelma ja unelma
- vuosi- ja kausisuunnitelmat
- viikkosuunnitelmat ja –rytmitys
- päivä- ja harjoitussuunnitelmat
- myös muut lajit ja harrastukset sekä koulu huomioitu
- Laatia yksilöllisen kilpailukalenterin
- tärkeimpien kilpailujen ympärille rakennettu kalenteri
- kalenteri mahdollistaa riittävän ottelumäärän ja sopivan voitto-tappio-suhteen
- sopivassa suhteessa oman tasoisia sekä helpompia ja vaikeampia kilpailuita
- talous huomioitu
- Toteuttaa suunnitelman pitkäjänteisesti ja joustavasti sekä arvioida sen onnistumista
- pitkäjänteisyyden ja punaisen langan säilyttäminen vuoden aikana
- suunnitelman muuttaminen ja soveltaminen tarvittaessa ja perustellen
- toteutuksen järjestelmällinen seuranta ja kriittinen arviointi
4. Lajitaitojen opettaminen yksilöllisistä lähtökohdista ja kilpatenniksen vaatimusten mukaisesti
Valmentaja osaa:
- Vuorovaikutustaitojen perusteet yksilöllisessä valmennuksessa
- kahdensuuntainen vuorovaikutus
- verbaali ja non-verbaali vuorovaikutus
- Käyttää eri opetusmenetelmiä tarkoituksenmukaisesti
- lineaarinen ja non-lineaarinen opettaminen
- eri opetustyylien ja arviointitapojen käyttäminen tavoitteellisesti
- taidon oppimisen vaiheiden mukainen toiminta
- eriyttäminen ja yksilöllistäminen ryhmäharjoituksessa
- apuvälineiden hyödyntäminen oppimisen tehostamiseksi
- Opettaa lajitaitoja ja tekniikkaa pelilähtöisesti
- taktisen ajattelun ja pelin ymmärtämisen kehittäminen
- pelaamisen kehän eri vaiheet huomioitu
- sopivien harjoitteiden ja pelien käyttö
- Kehittää pelaajien teknisiä ja taktisia valmiuksia systemaattisesti ja progressiivisesti
- lyönti- ja liikkumistaitojen kehittäminen sopivien progressioiden avulla
- tärkeimpien pelitilanteiden systemaattinen harjoittelu
- pitkäjänteisyys ja systemaattisuus harjoittelussa
5. Fyysisten ominaisuuksien ja henkisten taitojen kehittämisen perusteet
Valmentaja osaa:
- Fyysisten ominaisuuksien kehittämisen perusteet
- tenniksen fyysisten vaatimusten ja lajianalyysin tunteminen
- eri ominaisuuksien kehittämiseen soveltuvat harjoitteet
- eri ominaisuuksien kehittämisen rytmittäminen viikko- ja kausitasolla
- fysiikkaharjoitteet lajitaitojen oppimisen tukena
- vammoja ennaltaehkäisevä fyysinen harjoittelu
- Henkisten taitojen kehittämisen perusteet
- pelaajan itsetuntemuksen ja itseluottamuksen kehittäminen
- sisäisen motivaation kehittäminen
- keskittymistaitojen kehittäminen
- vastuullisuuden kehittäminen
- Urheilijaksi kasvattaminen
- ravinnon ja levon merkitys
- urheilun ja muun elämän yhteensovittaminen
- esimerkillinen toiminta mediassa
6. Valmentajan toiminta kilpailutapahtumassa
Valmentaja osaa:
- Valmistaa pelaajan kilpailuun
- tärkeimpiin kilpailuihin valmistavat kilpailut (kalenteri)
- kilpailuihin valmistavan kauden sisällöt
- edeltävän viikon ohjelma
- kilpailupäivän ohjelma ja rutiinit
- Ottelun aikaiset valmennustehtävät
- ottelun analysointi
- pelaajan tukeminen ottelun aikana
- valmentajan oma tunnehallinta ja kehonkieli
- Antaa ottelupalautteen ja hyödyntää otteluanalyysia jatkoa varten
- palautteen ajankohta (pelaajan tunteminen)
- palautteen antaminen rakentavassa ja kehittävässä hengessä
- pelaajan reflektointitaitojen ja oman ajattelun kehittäminen
- otteluanalyysin hyödyntäminen jatkoon
7. Turvallinen ja eettinen toiminta
Valmentaja osaa:
- Huomioida turvallisuusasiat
- henkisen ja fyysisen turvallisuuden huomioinen
- ensiavun perustietojen ja –taitojen hallitseminen
- hallin turvallisuussuunnitelman tunteminen
- Kehittää pelaajan terveyttä
- toimenpiteet terveiden päivien lisäämiseksi
- sairasteluiden ja vammojen ennaltaehkäiseminen
- Eettisten asioiden huomioiminen
- antidoping
- eettisen ohjeistuksen mukainen toiminta
8. Oman valmennustaidon arviointi ja kehittäminen
Valmentaja osaa:
- Arvioida omaa valmennustaitoa ja kerätä palautetta
- oman osaamisen arviointi suhteessa työtehtävien vaatimuksiin
- seuran arvio osaamisesta koulutuksen alussa
- kouluttajien ja mentorin palaute arvio koulutuksen aikana
- pelaajilta (ja huoltajilta) kerätty palaute
- Hyödyntää palautetta ja laatia oman valmennustaidon kehittämissuunnitelman
- itsearvioinnin ja palautteiden pohjalta asetut tavoitteet
- tavoitteiden sitominen konkreettisiin toimenpiteisiin ja mittareihin
- kehityssuunnitelman aikataulutus ja resursointi
- Toteuttaa ja seurata kehityssuunnitelmaa ja pohtia sen onnistumista
- oppimispäiväkirjan pitäminen
- loppuarvio ja pohdinta omasta kehittymisestä
Lisätiedot:
Harri Suutarinen
harri.suutarinen@vierumaki.fi; +358447755348