Mailapelien yhteistyö liikuttaa lapsia

14.8.2015  |  14:35

Mailapelien yhteistyö liikuttaa lapsia

Tennis-, Sulkapallo-, Squash-, Pöytätennis- ja Racketlonliitto ovat yhdessä tuottaneet koulujen käyttöön mailapelien opetusmateriaalin, joka sisältää kouluympäristöön soveltuvia harjoitteita. Videoista koostuva materiaali on opettajien käytössä maksutta www.mailapelit.fi sivustolla. Se on suunniteltu myös mobiililaitteilla toimivaksi ja opettajat voivatkin käyttää sitä kätevästi vaikka liikuntasalissa. Materiaali toteutettiin yhteistyössä keravalaisen Savion koulun kanssa. Kuvauksesta ja editoinnista vastasi turkulainen Antero Lynne Focus-Video Oy:stä.

Videoilla lapsia ohjaavat Savion koulun opettajat Antti Erola ja Susanna Tölkkö. ”Tulee aivan varmasti opetettua mailapelejä, kun on näin hyvä tukipaketti, josta voi koota sopivan tunnin kullekin ryhmälle. Kätevää on myös se, että se on netissä ja se kulkee taskussa, joka helpottaa huomattavasti suunnittelua, kun ei tarvitse miettiä ja tuskailla, että missähän se olikaan se mailapelimateriaali.”, toteaa Erola. ”Ei varmasti tulisi juuri opetettua mailapelejä yli 20 hengen ryhmälle, jos ei ole omaa vahvaa lajitaustaa. Tämän materiaalin avulla pystyy luomaan mailapeleistä hyvän ja toimivan tunnin, jossa on enemmän toimintaa kuin jonottamista ja odottamista.” Tölkkö jatkaa.

Materiaali sisältää noin 50 mailapeliharjoitetta

Esimerkkivideoilla käydään läpi muutamia perusasioita tarkoituksena päästä mahdollisimman nopeasti pelaamaan ja kokeilemaan. Oikeilla lajisäännöillä ja tekniikoilla ei lapsia juuri vaivata. Yksi perusajatus materiaalin suunnittelussa on, että kaikille tulee onnistumisia taitotasosta riippumatta. Koulumaailmaan on myös omat erikseen suunnitellut turvalliset pelivälineet.

”Materiaalissa löytyy runsaasti ohjeita miten yhdellä pingispöydällä tai vaikkapa sulkapallokentällä saa organisoitua toimintaa usealle oppilaalle. Yksi pingispöytä ei siis tarkoita vain kahta liikkujaa”, toteaa Taneli Keinonen Pöytätennisliitosta. ”Squashissa käytetään harjoitteissa ns. JokaPaikanSquash-ideaa, joka sopii erityisesti kouluolosuhteisiin ja vaikkapa kotipihoille. Kyse on lajin yhden seinän versiosta ja ratkaisevaa on pallo: pehmeä, kuminen, lähes perinteisen tennispallon kokoinen Dunlop MiniSquash-pallo. Se ei riko ikkunoita ja on turvallinen.”, kertoo lajin version kehittäjä Markku Hyrske Squashliitosta.

”Materiaalissa on myös hyviä vinkkejä, miten mahdollisimman moni oppilas voi osallistua sulkapallon harjoitteluun ilmankin verkkoa. Tämä mahdollistaa hauskan ja monipuolisen sulkapallotunnin ilman verkkojen virittämistä”, Sulkapalloliiton nuoriso-ja koulutuspäällikkö Tommi Saksa lisää. ”Liikuntatunneilla ja koulujen liikuntakerhoissa monipuolinen sisältö on tärkeää. Opettajalle ei ole kuitenkaan helppoa kokeilla hänelle tuntemattomia lajeja. Moni ei esimerkiksi tiedä, että minitennis soveltuu erinomaisesti koulun salissa pelattavaksi. Tästä syystä olemme tuottaneet opetusmateriaalia koulujen käyttöön”, kertoo Tennisliiton seurapalvelupäällikkö Henrik Zilliacus.

”Materiaali antaa myös mallin käydä läpi useampia mailapelejä samalla tunnilla. Mallitunnin videolla on jopa kaikki neljä mailapeliä samalla kertaa. Tässä päästään hyödyntämään mailapelien yhteisiä elementtejä. Useampi mailapeli kerralla on myös kätevä, jos koko luokalle ei löydy yhden lajin tarvikkeita. Samalla saadaan tuntisisältö monipuolisemmaksi.” toteaa Jukka Julin Racketlonliitosta, ja jatkaa ”Aivan kaikille Racketlon ei urheilulajina ole tuttu. Racketlon on mailapelien moniottelu missä kyseiset mailapelit pelataan peräkkäin ja yhteistulos ratkaisee voittajan.” Julin toimi projektipäällikkönä mailapelimateriaalin toteutuksessa.

Osa laajempaa yhteistyötä koulujen kanssa

Opetusmateriaalin tuottaminen on osa laajempaa yhteistyötä, jota mailapeliliitot tekevät koulujen kanssa. Siihen on saatu merkittävää rahoitusta opetus- ja kulttuuriministeriöltä. Toiminnalla on kiinteä yhteys Liikkuva koulu -ohjelmaan ja sen tavoitteisiin. Hanke toimii Liikkuva koulu -ohjelman sateenvarjon alla. Suomessa on jo lähes 1.000 Liikkuvaa koulua, Liikkuvia kouluja on jo noin 56 %:ssa Suomen kuntia. Koulupäivän liikunnallistaminen on myös kirjattu hallitusohjelmaan. Koulupäivän fyysisen aktiivisuuden ja liikunnan edistämiselle on vahva yhteiskunnallinen tilaus ja selkänoja.

Päivi Aalto-Nevalainen opetus- ja kulttuuriministeriöstä onkin tyytyväinen mailapelien tekemään kouluyhteistyöhön ja kuvaa tilannetta seuraavasti: ”Mailapelit ovat erinomainen ja innostava keino lisätä lasten liikuntaa koulupäivän aikana ja sen yhteydessä. Ne ovat sekä tyttöjen että poikien suosiossa, moneen mailapeliin on kouluissa jo valmiiksi otolliset olosuhteet ja niitä pystyy harrastamaan myös lapset, joilla ei ole niistä aiempaa harrastustaustaa. Ministeriö näkee hankkeen hyvin positiivisena, ja on hienoa, että siinä on tuotettu materiaalia opettajien ja muun kouluhenkilöstön tueksi sekä toteutettu muita tukitoimia.”

Myös lajien välinen yhteistyö on tiivistynyt

Lajeilla on erilaisia toimintamuotoja kouluyhteistyöhön, joista osa toteutetaan yhdessä ja osa lajikohtaisesti. Esimerkiksi Tennisliitto on ottanut koulujen kanssa tehtävän yhteistyön yhdeksi strategiseksi painopistealueeksi. Tämän kevään aikana LähiTapiola Street Tennis lajiesittelykiertue vieraili 90 koululla ja tennikseen tutustui noin 13.000 lasta. Lapsille ilmaista kerhotoimintaa on noin 30 koululla ympäri Suomen. Seurat ovat vahvasti mukana toteutuksessa. Wilsonin välineitä on myös lahjoitettu kouluille. Pöytätennisliitto on tehnyt yhdessä paikallisten seurojen kanssa vuosittain noin 30 lajiesittelypäivää liikuttaen vuosittain noin 5.000 lasta. JokaPaikanSquash on ottamassa ensiaskeleita, mutta koululaisten antama innostunut palaute lupaa, että hauska pelimuoto tulee kouluissa monille tutuksi. Squashliitto ja lajin seurat pitävät myös tärkeinä erityisesti alakoululuokille järjestettäviä seurojen ”tutustumistreenejä”, jotka keräävät halleille 3.000-4.000 lasta vuosittain. Sulkapalloliiton jäsenseurat liikuttavat vuosittain noin 5.000-6.000 koululaista sulkissäpinöiden muodossa. Toiminnan laajuuden mahdollistaa välinekumppani Wilson.

Koulujen kanssa tehtävä yhteistyö on myös lähentänyt mailapelejä. Kokemukset ovat olleet erittäin hyviä ja uskon, että yhteistyö tiivistyy entisestään tulevaisuudessa, Zilliacus kommentoi. Myös opetus- ja kulttuuriministeriö arvostaa lajien välistä yhteistyötä. ”Erityisen ansiokkaana näen sen, että mailapelit ovat yhdessä edenneet asiassa. Tänä päivänä vain aidon yhteistyön ja -toiminnan keinoin on mahdollista saavuttaa myönteistä kehitystä, yksinpelin aika on ohi. Tämä pätee erityisesti koulumaailmassa, koska se on toimintaympäristönä kompleksi ja sidosryhmät ovat hyvin moninaiset ja laajat.” – kertoo Aalto-Nevalainen.

Mailapelien opetusmateriaali www.mailapelit.fi
Lisätietoa Liikkuva koulu -ohjelmasta www.liikkuvakoulu.fi/liikkuva-koulu/tietoa-kouluille

Jaa:

Seuraava uutinen: Heliövaara: Juniorina ulkomaille… →